MA'RIFAT' KETUHANAN
+20
zali
sekoi
agus
farquhar
tokbiru
tulis-tulis
hafisabu
kutip03
hamim
murah
prime
spanjunk
kungkalikung
salik
T R I N I T Y
ferolled
nackea
negro41
mek
Merpati Putih
24 posters
Page 1 of 9
Page 1 of 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
MA'RIFAT' KETUHANAN
Bahawa IA itu mahabesar dan mahatinggi, dan ada bagiNya kepala, kaki, tangan, mata dan anggota badan. Bahawa IA itu tubuh yang berbentuk, mempunyai qadar dan ukuran. Lalu mereka menentang dan menyangka, bahawa yang demikian itu mencederakan sifat KEBESARAN ALLAH dan KEAGONGANNYA. (Walaupun dikatakan bahawa sifat2 yang demikian adalah ZATIAH)
Last edited by Merpati Putih on Sun Jan 18, 2009 5:26 pm; edited 1 time in total
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
'KESENDIRIAN'/ KEESAAN
Ujud Tuhan adalah ‘KESENDIRIAN’. ‘TIADA INDIVIDU2’/ 'TIADA MAKHLUK disisiNya. Keseolahan ragam2 yang berebilang2 hanyalah satu fantasi yang bersifat sementara/ baharu yang berlegar diruang ‘KOSONG’. Dan akan berakhir dengan ‘HILANGNYA’ perasaan (PENARIKAN AR RUH dari fungsiNYA). ‘Itibar ini hanya dapat disaksikan dikala akal/minda sedang ‘TIDUR NYENYAK, tanpa mimpi2. KEHADIRAN ILUSI seolah2 satu ‘KEPADATAN RUANG TITIK/ NOKTAH, dan menghilang ketika ruang titik melebar tanpa ‘TEPIAN’.
Barangsiapa memandang dengan wasitah keratan hatinya atau akalnya, maka tiadalah ia memandang akan ujud Nur Illahiyat
يا يها الإنسان ما غرّك بربّك الكريم * الإنفطار الأية 6
Ya! Insan apa yang memperdaya kamu dengan Tuhanmu yang maha Mulia
TUHAN mencipta manusia dari ‘TIADA’ kepada ‘TIADA’
TUHAN mencipta ujud segala dari ‘TIADA’ kepada ‘TIADA’.
Barangsiapa memandang dengan wasitah keratan hatinya atau akalnya, maka tiadalah ia memandang akan ujud Nur Illahiyat
يا يها الإنسان ما غرّك بربّك الكريم * الإنفطار الأية 6
Ya! Insan apa yang memperdaya kamu dengan Tuhanmu yang maha Mulia
TUHAN mencipta manusia dari ‘TIADA’ kepada ‘TIADA’
TUHAN mencipta ujud segala dari ‘TIADA’ kepada ‘TIADA’.
Last edited by Admin on Wed Oct 22, 2008 11:09 am; edited 1 time in total (Reason for editing : error)
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
kenapa perlu ada ciptaan atau wujud atau manusia atau segala yg sememangnya tiada?Merpati Putih wrote:TUHAN mencipta manusia dari ‘TIADA’ kepada ‘TIADA’
TUHAN mencipta ujud segala dari ‘TIADA’ kepada ‘TIADA’.
mek- Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Fantasia 'Di Langit Keghairahan kalimat2'
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Bersimpang siur serta banyaknya dalil2 yang cuba membuktikan ujudnya Tuhan, Ternyata kalimat2 haiwan tidak mampu menjelaskan kepada kesesuaian bicara. Pada fitrahnya manusia cuba membebaskan dirinya, dengan mencari ungkapan2 dan membina kaedah2, agar sampai kepuncak ‘ketenangan’ yang dimpikan. Tetapi akhirnya persepsinya sendiri terjebak dan menjurus kearah hijab2/ kekaburan2. Manusia terkengkang didalam ‘penjara2 istilah2 kecelaruan maya’. Dia lupa mengenal dirinya ‘siapa?’
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Sekiranya manusia itu terus mengkaji, ‘kaji dan terus memkaji tentang keanihan2 hal dirinya, nescaya pada kemuncaknya, ia akan mengetahui ‘dirinya lah sebenar Tuhan’ yang dicarinya.
Tuhan tidak akan sekali2 mengubah sesuatu yang telah ada pada ‘kun’, kerana apa yang ada pada ‘kun’ adalah kesempurnaa ilmuNya, sekiraNya Ia mahu mengubah, maka yang diubah ialah perubahan yang telah’ tersedia ada’ dalam ‘kun’. Dan kiranya bertanya ‘mengapa tidak Tuhan menambah atau mengurangi keadaan ‘kun’nya?, Jesteru yang demikian, kuranglah pengetahuan/ ilmuNya , kerana tidak mengerti/ faham tentang mengadakan sesuatu yang sempurna (tersalah fikir), maka berkehendak Ia pada memperbaikinya. Kun Fa Ya Kun, jadi makajadi lah sekali dengan penuh kesempurnaan..
Apa yang manusia minta mestilah dari apa yang telah tersedia ada pada ‘kun’.Seolah2 permintaannya terhad, kerana terhad ini adalah kesempurnaan pada takdirNya.
Tuhan tidak akan sekali2 mengubah sesuatu yang telah ada pada ‘kun’, kerana apa yang ada pada ‘kun’ adalah kesempurnaa ilmuNya, sekiraNya Ia mahu mengubah, maka yang diubah ialah perubahan yang telah’ tersedia ada’ dalam ‘kun’. Dan kiranya bertanya ‘mengapa tidak Tuhan menambah atau mengurangi keadaan ‘kun’nya?, Jesteru yang demikian, kuranglah pengetahuan/ ilmuNya , kerana tidak mengerti/ faham tentang mengadakan sesuatu yang sempurna (tersalah fikir), maka berkehendak Ia pada memperbaikinya. Kun Fa Ya Kun, jadi makajadi lah sekali dengan penuh kesempurnaan..
Apa yang manusia minta mestilah dari apa yang telah tersedia ada pada ‘kun’.Seolah2 permintaannya terhad, kerana terhad ini adalah kesempurnaan pada takdirNya.
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Merpati Putih wrote:Sekiranya manusia itu terus mengkaji, ‘kaji dan terus mengkaji tentang keanihan2 hal dirinya, nescaya pada kemuncaknya, ia akan mengetahui ‘dirinya lah sebenar Tuhan’ yang dicarinya.
Tuhan tidak akan sekali2 mengubah sesuatu yang telah ada pada ‘kun’, kerana apa yang ada pada ‘kun’ adalah kesempurnaa ilmuNya, sekiraNya Ia mahu mengubah, maka yang diubah ialah perubahan yang telah’ tersedia ada’ dalam ‘kun’. Dan kiranya bertanya ‘mengapa tidak Tuhan menambah atau mengurangi keadaan ‘kun’nya?, Jesteru yang demikian, kuranglah pengetahuan/ ilmuNya , kerana tidak mengerti/ faham tentang mengadakan sesuatu yang sempurna (tersalah fikir), maka berkehendaknya Ia pada memperbaikinya. Kun Fa Ya Kun, jadi maka jadi lah sekali kata, dengan penuh kesempurnaan..
Apa yang manusia minta mestilah dari apa yang telah tersedia ada pada ‘kun’. Seolah2 permintaannya terhad, kerana terhad ini adalah kesempurnaan pada takdirNya.
Ingin saya bertanya tentang apa jua yang dimaklumkan , kalau benar bagaikan dikata , apalah lagi gunanya berukir beribu bahasa.
Tidak kah telah sempurna segala kejadian yang terbit dari KUN dan itulah takdirnya. Tolong beri keterangan semoga terhindar dari segala kekeliruan
Last edited by Merpati Putih on Thu Nov 27, 2008 8:22 am; edited 1 time in total (Reason for editing : spelling error)
negro41- Jumlah posting : 115
Registration date : 2008-11-20
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Sangatlah sempurnanya 'fantasia yang bersifat lupus', tanpa zarah kesilapan.
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
(ILMU MA"RIFAT?).
Sekiranya anda cari, anda ta' akan menjumpaiinya.
Sekiranya anda mendalaminya, anda akan kelemasan.
Sekiranya anda cuba menharungi lautannya, anda akan karam, kerana ia tanpa pantai2 ditepiannya.
Sekiranya 'ADA ANUGERAH ILLAHI', anda pasti akan musafir ke ALAM ALQUDDUS, tanpa 'WASILAH'.
Setiap 'MA'RIFAT' bermula dari diri 'ANDA'. Tanpa ujud diri 'ANDA', mana mungkin adanya 'ALAM MA'RIFAT'.
Sekiranya anda 'TERBUKA TUTUP', terjurus kearah ilmu ini, anda akan 'KESEPIAN' dan 'TERSISIH', kerana ujud 'KESENDIRIAN/ ESA/ TUNGGAL, tanpa makhluk2 sertaNYA. Anda akan menentang arus adat2 makhluk.
ANDA
Sekiranya anda mendalaminya, anda akan kelemasan.
Sekiranya anda cuba menharungi lautannya, anda akan karam, kerana ia tanpa pantai2 ditepiannya.
Sekiranya 'ADA ANUGERAH ILLAHI', anda pasti akan musafir ke ALAM ALQUDDUS, tanpa 'WASILAH'.
Setiap 'MA'RIFAT' bermula dari diri 'ANDA'. Tanpa ujud diri 'ANDA', mana mungkin adanya 'ALAM MA'RIFAT'.
Sekiranya anda 'TERBUKA TUTUP', terjurus kearah ilmu ini, anda akan 'KESEPIAN' dan 'TERSISIH', kerana ujud 'KESENDIRIAN/ ESA/ TUNGGAL, tanpa makhluk2 sertaNYA. Anda akan menentang arus adat2 makhluk.
ANDA
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
makrifat itu tiada kenal mengenal, hanya keheningan ...
mek- Jumlah posting : 267
Registration date : 2008-11-20
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
It is like when you come to the end of the road
nackea- Jumlah posting : 78
Registration date : 2008-11-07
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Ma'rifah2 hanyalah seni kata2, terjemahan gelombang perasaan, tanpa punyai apa2 maksud.
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Adakah Tuhan mencipta Manusia?
Atau Manusia yang mencipta Tuhan?
Tanpa Tuhan bagaimana adanya manusia?
Dan tanpa manusia , betapa adanya Tuhan?
Mengapa berbezanya manusia dan Tuhan?
MANUSIA = TUHAN yang bermartabat INSAN
إن الإنسان سرّي وسرّي سرّه وسرّي صفتي وصفتي لا غيري
Maksud hadis qudsi: Adalah Insan itu rahsiaKu, rahsiaKu rahsiaNYA, rahsiaNYA sifatKu, sifatKu, bukan lain dari diriKu.
Atau Manusia yang mencipta Tuhan?
Tanpa Tuhan bagaimana adanya manusia?
Dan tanpa manusia , betapa adanya Tuhan?
Mengapa berbezanya manusia dan Tuhan?
MANUSIA = TUHAN yang bermartabat INSAN
إن الإنسان سرّي وسرّي سرّه وسرّي صفتي وصفتي لا غيري
Maksud hadis qudsi: Adalah Insan itu rahsiaKu, rahsiaKu rahsiaNYA, rahsiaNYA sifatKu, sifatKu, bukan lain dari diriKu.
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Jika manusia itu tuhan mengapa pula berkali-kali dikatakan KUN namun tak ada apa yang terjadi ?Merpati Putih wrote:Adakah Tuhan mencipta Manusia?
Atau Manusia yang mencipta Tuhan?
Tanpa Tuhan bagaimana adanya manusia?
Dan tanpa manusia , betapa adanya Tuhan?
Mengapa berbezanya manusia dan Tuhan?
MANUSIA = TUHAN yang bermartabat INSAN
إن الإنسان سرّي وسرّي سرّه وسرّي صفتي وصفتي لا غيري
Maksud hadis qudsi: Adalah Insan itu rahsiaKu, rahsiaKu rahsiaNYA, rahsiaNYA sifatKu, sifatKu, bukan lain dari diriKu.
nackea- Jumlah posting : 78
Registration date : 2008-11-07
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
KUN jelasnya berkisar kepada yang telah tersedia 'adanya'. Yang tersedia adalah 'lengkap dan tepat'. Tidak mungkin ujud sesuatu dari 'yang tiada dalam ilmu'. 'Manusia cuba mengawal tuhannya, tanpa memberi ruang Tuhan nya mengawal dirinya'.
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
nackea wrote:Jika manusia itu tuhan mengapa pula berkali-kali dikatakan KUN namun tak ada apa yang terjadi ?Merpati Putih wrote:Adakah Tuhan mencipta Manusia?
Atau Manusia yang mencipta Tuhan?
Tanpa Tuhan bagaimana adanya manusia?
Dan tanpa manusia , betapa adanya Tuhan?
Mengapa berbezanya manusia dan Tuhan?
MANUSIA = TUHAN yang bermartabat INSAN
إن الإنسان سرّي وسرّي سرّه وسرّي صفتي وصفتي لا غيري
Maksud hadis qudsi: Adalah Insan itu rahsiaKu, rahsiaKu rahsiaNYA, rahsiaNYA sifatKu, sifatKu, bukan lain dari diriKu.
"Seorang manusia yang berprasangka TUHAN yang mengucapkan KUN dengan harapan KUNnya itu merealitikan kehendak hatinya"
Cerita di atas sebenarnya telah siap diKUNkan oleh TUHAN tanpa disedari oleh manusia tadi.
KUN maka siaplah kejadian alam ini beserta dengan pakej-pakejnya termasuk kejadian manusia dan persoalan-persoalannya.
HANYA SEKALI KUN maka siaplah permulaan dan akhir.
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
• Insan ‘TERPINTAR’ ialah yang mengetahui, bahawa setiap yang mempunyai ilmu2 ma’rifat itu, menjelaskan sifat ‘KEBODOHAN’ yang tersendiri. Setiap hipotesis, tesis atau jangkauan berupa istilah 'sangkaan orang buta', yang tiada memberikan apa2 pengertian bagi menyatakan ‘KEBENARAN’.
• Dan ujud ‘KESENDIRIAN’ keTUHANAN. Kiranya jazam, maka hipotesis, dogma definisi hanyalah berupa retorik semata2, yang tidak bolih diambil tauladan.
• Bagaimana mungkin mendalilkan ujud keTuhanan? Kerana Tuhan itu ‘KESENDIRIAN’, tanpa sezarah makhluk disisinya.
• "Misteri Tuhan yang sulit diungkapkan’. memiliki konsep pluralisma Tuhan dalam satu zat.
• FANA diumpamakan ‘TIDUR NYENYAK’, tanpa mimpi2. BAQA diumpamakan sedang bermimpi. Manusia sedang bermimpi ketika dalam sedarnya/ jaga/ hayat.( dikala menjalani kehidupannya)
• Dogma dan tesis hanyalah ungkapan2 psikik, alat kepada kelansungan/ kesinambungan mimpi2.
• Minda atau cita/ nafsu atau berkehendak kepada mengetahui. (Mind within mind communication)
• Dan ujud ‘KESENDIRIAN’ keTUHANAN. Kiranya jazam, maka hipotesis, dogma definisi hanyalah berupa retorik semata2, yang tidak bolih diambil tauladan.
• Bagaimana mungkin mendalilkan ujud keTuhanan? Kerana Tuhan itu ‘KESENDIRIAN’, tanpa sezarah makhluk disisinya.
• "Misteri Tuhan yang sulit diungkapkan’. memiliki konsep pluralisma Tuhan dalam satu zat.
• FANA diumpamakan ‘TIDUR NYENYAK’, tanpa mimpi2. BAQA diumpamakan sedang bermimpi. Manusia sedang bermimpi ketika dalam sedarnya/ jaga/ hayat.( dikala menjalani kehidupannya)
• Dogma dan tesis hanyalah ungkapan2 psikik, alat kepada kelansungan/ kesinambungan mimpi2.
• Minda atau cita/ nafsu atau berkehendak kepada mengetahui. (Mind within mind communication)
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Penyaksian/Musyahadah kepada Tajalli/Penampakan ialah Mimpi/Ru’yah/Ilusi/majaz/tipuan
Ma’rifah yang HAQIQI (sempurna) ialah tanpa khayal, tanpa berbentuk, rupa, bersifat
Penyaksian ini hanya dapat disaksikan secara yaqin dipesada alam QUDDUS/MINDA
لن تراني سورة الأعراف آية 143
Tidak akan sekali2 kamu lihat AKU
لا تُدْركه ِالأبصار سورة الأنعام آية 103
Tidak adapat dilihat atau disaksikan olih mata zahiriyah
Dan yang sahihnya , bahawa Nabi S.A.W tidak melihat Allah Ta’ala pada malam Mi’raj nya.
Tersebut dalam ‘Sahih Al Bukhari dan ‘Sahih Muslim’ bahawa Aisyah R.A berkata “Siapa yang mengatakan kepadamu , bahahawa Muhammad melihat TUHAN’nya, maka itu bohong”
Setiap sesorang yang tidak mengenal Allah didunia (kenal kepada topeng2 diriNya), maka ia tidak akan mengenal Allah diAkhirat (kerana telah binasa/lenyap rupa diriNya)
Ma’rifah yang HAQIQI (sempurna) ialah tanpa khayal, tanpa berbentuk, rupa, bersifat
Penyaksian ini hanya dapat disaksikan secara yaqin dipesada alam QUDDUS/MINDA
لن تراني سورة الأعراف آية 143
Tidak akan sekali2 kamu lihat AKU
لا تُدْركه ِالأبصار سورة الأنعام آية 103
Tidak adapat dilihat atau disaksikan olih mata zahiriyah
Dan yang sahihnya , bahawa Nabi S.A.W tidak melihat Allah Ta’ala pada malam Mi’raj nya.
Tersebut dalam ‘Sahih Al Bukhari dan ‘Sahih Muslim’ bahawa Aisyah R.A berkata “Siapa yang mengatakan kepadamu , bahahawa Muhammad melihat TUHAN’nya, maka itu bohong”
Setiap sesorang yang tidak mengenal Allah didunia (kenal kepada topeng2 diriNya), maka ia tidak akan mengenal Allah diAkhirat (kerana telah binasa/lenyap rupa diriNya)
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Merpati Putih wrote:Sekiranya anda cari, anda ta' akan menjumpaiinya.
Sekiranya anda mendalaminya, anda akan kelemasan.
Sekiranya anda cuba menharungi lautannya, anda akan karam, kerana ia tanpa pantai2 ditepiannya.
Sekiranya 'ADA ANUGERAH ILLAHI', anda pasti akan musafir ke ALAM ALQUDDUS, tanpa 'WASILAH'.
Setiap 'MA'RIFAT' bermula dari diri 'ANDA'. Tanpa ujud diri 'ANDA', mana mungkin adanya 'ALAM MA'RIFAT'.
Sekiranya anda 'TERBUKA TUTUP', terjurus kearah ilmu ini, anda akan 'KESEPIAN' dan 'TERSISIH', kerana ujud 'KESENDIRIAN/ ESA/ TUNGGAL, tanpa makhluk2 sertaNYA. Anda akan menentang arus adat2 makhluk.
ANDA
Tujuan kehadhiran Rasul ialah ‘hanyalah’ untuk menggilap ‘TAUHID’ (KESENDIRIAN UJUD ILLAHI’/ ESA/ TUNGGAL), bukannya kerana untuk mendewa2kan kerasulannya. Rasul2 serta nabi2 dan para2 filosof dogma2, di hantar ‘kedaerah perasaan Insan’ dari zaman ‘ADAM’ cuma bermaksud ‘kembalilah kepada kesyumulan tauhid’.
Tanpa ‘ keberadaan kedirian diri kita’, bagaimana mungkin adanya rasul2 serta para2 nabi ini?. Keberadaan2 fantasia ujud ‘mesti’ bermula dari keujudan diri kita.
Laqad jaakum rosulun min an fusikum:
Telah datang rasul2 dari jiwa/ perasaan diri2 kamu.
Fi an fusikum afala tubsirun:
Pada jiwa kamu , apakah kamu tidak lihat?
Bagaimana bolih sampainya berita2 rasul2 ini kalau tanpa diri kita? Kita mesti mengkaji2 dan terus mengkaji ‘SIAPA DIRI INSAN’ sebenarnya
Menjengok ‘kebenaran jitu’, berkehendakan ‘Keterbukaan tanpa sempadan’. Kita tidak bolih senang2 memperkatakan ‘selain dari sunnah dan Alquran mesti ditolak’. Sekiranya anda mendalami usulludin/ teologi/ ilmu kalam, nescaya anda bersetuju bahawa ‘tiap2 ilmu mesti terbit dari Allah, tiada mungkin ilmu2 ini terbit dengan sendirinya’.
Wallahu kholakhokum wama ta’maluun:
Allah menjadikan kamu dan apa yang kamu lakukan.
Dan mana mungkin Syaitan mampu memberi ilmu atau hasutan, sekiranya anda mengetahui ‘ kuasa Illahi itu mutlaq’.
Rukun iman yang keenam jelas menyatakan ‘qadar buruk dan baik dari Allah’.
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Salam
Ada yang kata demikian maka benarlah itu. Akan tetapi adakah Allah akan angerahkan makrifat jika tanpa ada bimbingan. Atau akan sampaikah agama Islam ini kepada kita jika tiada Rasulullah SAW terlebih dahulu menyampaikan kepada para sahabat, tabi'i dan seterusnya hingga ia sampai kepada kita.
Makrifat, banyak pengertian makrifat dan terpulang kepada setiap individu untuk memberikan definasinya. Cuma yang benar - makrifat yang seiring dengan Al- Quran dan Sunnah Rasulullah. Yang lain semuanya tertolak.
Wassalam
Ada yang kata demikian maka benarlah itu. Akan tetapi adakah Allah akan angerahkan makrifat jika tanpa ada bimbingan. Atau akan sampaikah agama Islam ini kepada kita jika tiada Rasulullah SAW terlebih dahulu menyampaikan kepada para sahabat, tabi'i dan seterusnya hingga ia sampai kepada kita.
Makrifat, banyak pengertian makrifat dan terpulang kepada setiap individu untuk memberikan definasinya. Cuma yang benar - makrifat yang seiring dengan Al- Quran dan Sunnah Rasulullah. Yang lain semuanya tertolak.
Wassalam
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Benar, sewajarnya makrifat itu bermula kerana adanya diri sebab makrifat itu nyata pada diri bukan pada yang lain. Juga benar, jika dicari mana mungkin akan dijumpai, kerana juga mana mungkin kita akan akan mampu untuk mencarinya.
Mungkinkah kita dapat mendalaminya dan dimasa yang sama bagaimana pula untuk merasa akan kelemasannya. Bagaimana mungkin untuk mengharunginya, bilamana telah diberitau bahawa pantainya tanpa ada tepiannya. :cheer:
Juga bila ada anugerah Allah, mengapa perlu untuk bermusafir kealam al- Quddus tanpa wasilah. Bukankah dari quddus datangnya wasilah dan dari wasilah juga terbitnya quddus. Atau berbezakah wasilah dan Quddus. :laugh:
Mungkin juga benar ujud Allah tanpa makhluknya, akan tetapi mangapa pula dikata makrifat bermula dari diri kita sendiri. Mungkin ada yang berkata makhluk boleh memberi bekas sebab itulah ujud Allah itu sendiri tanpa makhluk. :laugh:
ikut sukalah jang B)
Mungkinkah kita dapat mendalaminya dan dimasa yang sama bagaimana pula untuk merasa akan kelemasannya. Bagaimana mungkin untuk mengharunginya, bilamana telah diberitau bahawa pantainya tanpa ada tepiannya. :cheer:
Juga bila ada anugerah Allah, mengapa perlu untuk bermusafir kealam al- Quddus tanpa wasilah. Bukankah dari quddus datangnya wasilah dan dari wasilah juga terbitnya quddus. Atau berbezakah wasilah dan Quddus. :laugh:
Mungkin juga benar ujud Allah tanpa makhluknya, akan tetapi mangapa pula dikata makrifat bermula dari diri kita sendiri. Mungkin ada yang berkata makhluk boleh memberi bekas sebab itulah ujud Allah itu sendiri tanpa makhluk. :laugh:
ikut sukalah jang B)
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Benar, sewajarnya makrifat itu bermula kerana adanya diri sebab makrifat itu nyata pada diri bukan pada yang lain. Juga benar, jika dicari mana mungkin akan dijumpai, kerana juga mana mungkin kita akan akan mampu untuk mencarinya.
J: Maka apakah ada pengertian 'ma'rifah', sekiranya ianya tidak dapat dicari?
Mungkinkah kita dapat mendalaminya dan dimasa yang sama bagaimana pula untuk merasa akan kelemasannya. Bagaimana mungkin untuk mengharunginya, bilamana telah diberitau bahawa pantainya tanpa ada tepiannya.
J: Ungkapan 'MUNGKIN' mejelaskan 'percubaan dan bukannya keputusan', 'INSAN' cuma mengharungi lautan tanpa tepian pada 'mimpi hayat'nya.
Juga bila ada anugerah Allah, mengapa perlu untuk bermusafir kealam al- Quddus tanpa wasilah. Bukankah dari quddus datangnya wasilah dan dari wasilah juga terbitnya quddus. Atau berbezakah wasilah dan Quddus.
J: Istilah 'perlu musafir' berpunca kepada ingin tahu. Tidak ada bezanya 'tahu dan tak tahu'. Berwasilah hanya perlu kepada dua ujud. 'Wasilah' cuma perlu kepada yang 'mencari dan dicari'. Yang ujud itu 'kesendirian', maka apakah adla keperluan kepada wasilah?
Mungkin juga benar ujud Allah tanpa makhluknya, akan tetapi mangapa pula dikata makrifat bermula dari diri kita sendiri. Mungkin ada yang berkata makhluk boleh memberi bekas sebab itulah ujud Allah itu sendiri tanpa makhluk
J: Ujud Allah jelas tanpa makhluk bukannya ' KEMUNKINAN' lagi. Ini adalah 'KEPUTUSAN'. Diri 'INSAN' adalah 'DIRI YANG BERDIRI DAN TERPERI'. Ujud 'INSAN' beranimasi kerana ianya adalah ujud 'kedirian' Tuhan sendiri.
J: Maka apakah ada pengertian 'ma'rifah', sekiranya ianya tidak dapat dicari?
Mungkinkah kita dapat mendalaminya dan dimasa yang sama bagaimana pula untuk merasa akan kelemasannya. Bagaimana mungkin untuk mengharunginya, bilamana telah diberitau bahawa pantainya tanpa ada tepiannya.
J: Ungkapan 'MUNGKIN' mejelaskan 'percubaan dan bukannya keputusan', 'INSAN' cuma mengharungi lautan tanpa tepian pada 'mimpi hayat'nya.
Juga bila ada anugerah Allah, mengapa perlu untuk bermusafir kealam al- Quddus tanpa wasilah. Bukankah dari quddus datangnya wasilah dan dari wasilah juga terbitnya quddus. Atau berbezakah wasilah dan Quddus.
J: Istilah 'perlu musafir' berpunca kepada ingin tahu. Tidak ada bezanya 'tahu dan tak tahu'. Berwasilah hanya perlu kepada dua ujud. 'Wasilah' cuma perlu kepada yang 'mencari dan dicari'. Yang ujud itu 'kesendirian', maka apakah adla keperluan kepada wasilah?
Mungkin juga benar ujud Allah tanpa makhluknya, akan tetapi mangapa pula dikata makrifat bermula dari diri kita sendiri. Mungkin ada yang berkata makhluk boleh memberi bekas sebab itulah ujud Allah itu sendiri tanpa makhluk
J: Ujud Allah jelas tanpa makhluk bukannya ' KEMUNKINAN' lagi. Ini adalah 'KEPUTUSAN'. Diri 'INSAN' adalah 'DIRI YANG BERDIRI DAN TERPERI'. Ujud 'INSAN' beranimasi kerana ianya adalah ujud 'kedirian' Tuhan sendiri.
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
J: Maka apakah ada pengertian 'ma'rifah', sekiranya ianya tidak dapat dicari?
Bagaimana makrifat dapat dicari bilama yang dicari itulah yang memiliki yang mencari. Bukankah yang dicari telah menegaskan kebersamaan-nya dengan yang mencari tak kira dimana dan bagaimana.
J: Ungkapan 'MUNGKIN' mejelaskan 'percubaan dan bukannya keputusan', 'INSAN' cuma mengharungi lautan tanpa tepian pada 'mimpi hayat'nya.
Benarkah insan cuma mengharungi padahal Nabi Saw diperjalankan. Benar percubaan bukan keputusan, akan tetapi apakah pula yang dikatakan masa, hataa Dia telah bersumpah demi masa
[quote]J: Istilah 'perlu musafir' berpunca kepada ingin tahu. Tidak ada bezanya 'tahu dan tak tahu'. Berwasilah hanya perlu kepada dua ujud. 'Wasilah' cuma perlu kepada yang 'mencari dan dicari'. Yang ujud itu 'kesendirian', maka apakah adla keperluan kepada wasilah? [quote]
Pasti ada beza antara tahu dengan tidak tahu, kalau tidak ada bezanya maka sembahyang orang gila juga sah seperti mana sembahyang orang yang berakal. Bagaimana pula hendak dikatakan wasilah itu dua wujud, pada hal para malaikat mengatakan tiada yang mereka tahu melainkan apa yang diberitau. Dia juga telah menegaskan bahawa Dia mengajar dan Dia jugalaj yang melupakan.
[quote]J: Ujud Allah jelas tanpa makhluk bukannya ' KEMUNKINAN' lagi. Ini adalah 'KEPUTUSAN'. Diri 'INSAN' adalah 'DIRI YANG BERDIRI DAN TERPERI'. Ujud 'INSAN' beranimasi kerana ianya adalah ujud 'kedirian' Tuhan sendiri.[quote]
Adakah kita berbicara ini mengambil masa sebelum manusia diciptakan atau selepas manusia diciptakan. Jin diciptakan sebelum manusia, maka benarlah Ujud Allah jelas tanpa makhluk bukan kemungkinan lagi. Adakah kita membicarakan tentang makhluk atau diri kita. Adakah yang akan menerima hisab nanti pokok dan buah atau haiwan dan unggas. Rasanya disini beza antara tahu dengan tidak tahu
Janganlah pandang-pandang jang
Bagaimana makrifat dapat dicari bilama yang dicari itulah yang memiliki yang mencari. Bukankah yang dicari telah menegaskan kebersamaan-nya dengan yang mencari tak kira dimana dan bagaimana.
J: Ungkapan 'MUNGKIN' mejelaskan 'percubaan dan bukannya keputusan', 'INSAN' cuma mengharungi lautan tanpa tepian pada 'mimpi hayat'nya.
Benarkah insan cuma mengharungi padahal Nabi Saw diperjalankan. Benar percubaan bukan keputusan, akan tetapi apakah pula yang dikatakan masa, hataa Dia telah bersumpah demi masa
[quote]J: Istilah 'perlu musafir' berpunca kepada ingin tahu. Tidak ada bezanya 'tahu dan tak tahu'. Berwasilah hanya perlu kepada dua ujud. 'Wasilah' cuma perlu kepada yang 'mencari dan dicari'. Yang ujud itu 'kesendirian', maka apakah adla keperluan kepada wasilah? [quote]
Pasti ada beza antara tahu dengan tidak tahu, kalau tidak ada bezanya maka sembahyang orang gila juga sah seperti mana sembahyang orang yang berakal. Bagaimana pula hendak dikatakan wasilah itu dua wujud, pada hal para malaikat mengatakan tiada yang mereka tahu melainkan apa yang diberitau. Dia juga telah menegaskan bahawa Dia mengajar dan Dia jugalaj yang melupakan.
[quote]J: Ujud Allah jelas tanpa makhluk bukannya ' KEMUNKINAN' lagi. Ini adalah 'KEPUTUSAN'. Diri 'INSAN' adalah 'DIRI YANG BERDIRI DAN TERPERI'. Ujud 'INSAN' beranimasi kerana ianya adalah ujud 'kedirian' Tuhan sendiri.[quote]
Adakah kita berbicara ini mengambil masa sebelum manusia diciptakan atau selepas manusia diciptakan. Jin diciptakan sebelum manusia, maka benarlah Ujud Allah jelas tanpa makhluk bukan kemungkinan lagi. Adakah kita membicarakan tentang makhluk atau diri kita. Adakah yang akan menerima hisab nanti pokok dan buah atau haiwan dan unggas. Rasanya disini beza antara tahu dengan tidak tahu
Janganlah pandang-pandang jang
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Bagaimana makrifat dapat dicari bilama yang dicari itulah yang memiliki yang mencari. Bukankah yang dicari telah menegaskan kebersamaan-nya dengan yang mencari tak kira dimana dan bagaimana.
J: Telah ‘nyata’, ‘YANG MENCARI IALAH YANG DICARI’, apa pula yang na’ dima’rifahkan lagi? Yang na’ dimarifahkan telah tersedia ada. ‘PUTUS? LENYAP lah MA”RIFAH’.
Benarkah insan cuma mengharungi padahal Nabi Saw diperjalankan. Benar percubaan bukan keputusan, akan tetapi apakah pula yang dikatakan masa, hataa Dia telah bersumpah demi masa
J: Saya tidak mengiakan dan menidakkan Nabi SAW., kerana itu adalah ‘MI’RAJ’ beliau pada zamannya. Itu sumpahan ‘masa’ dimasanya. Saya bukan mi’raj dizaman unta, tetapi saya berkelana dizaman ‘proton’.
Pasti ada beza antara tahu dengan tidak tahu, kalau tidak ada bezanya maka sembahyang orang gila juga sah seperti mana sembahyang orang yang berakal. Bagaimana pula hendak dikatakan wasilah itu dua wujud, pada hal para malaikat mengatakan tiada yang mereka tahu melainkan apa yang diberitau. Dia juga telah menegaskan bahawa Dia mengajar dan Dia jugalaj yang melupakan.
J: Akal itu cahaya ‘DIRI’ yang mengenal haqiqat. Kalau ditanya seluruh manusia ‘Adakah sah sembahyang orang gila dan yang ta’ gila?’ Yang jelas mereka akan menerjah kepada ‘KESANBGKAAN2’ sahaja. Ulama’ mengakhiri fatwa mereka dengan wallahu ‘alam (KEMUNGKINAN2), setelah mereka berpandukan hadis2, yang kemudian mereka buang.
Sembahyang orang berakal diterima mengikut ‘keakalannya’. Adakah begitu?
Sembahyang orang gila juga diterima kerana kegilaannya. Dia tidak disiksa kerana kegilaannya, dengan sendirinya disahkan tanpa da’wa da’wi. (GILA, TA” GILA: TAHU DAN TA” TAHU tetap dalam ilmu ALLAH)
Adakah kita berbicara ini mengambil masa sebelum manusia diciptakan atau selepas manusia diciptakan. Jin diciptakan sebelum manusia, maka benarlah Ujud Allah jelas tanpa makhluk bukan kemungkinan lagi. Adakah kita membicarakan tentang makhluk atau diri kita. Adakah yang akan menerima hisab nanti pokok dan buah atau haiwan dan unggas. Rasanya disini beza antara tahu dengan tidak tahu
J: Kiranya kita mengungkap ‘masa, manusia, jin, perbahasan, dicipta, azab,malaikat ….’ Yang jelas kita ‘BERCERITA2’, berkisar kepada memori2 silam dari kutipan2 rasmiyah senikata haiwaniyah. Kalau kita ingin membahaskan , maka kita mesti terus berinteraksi dengan isyarah2 ini, walaupun nyata tanpa apa2 maksud.
OUOTE:
Then if there is no contradiction; "Which God to choose from"? Many religions say if you don't belong to them, 'you will go to hell'. This means every person eventually goes to hell because nobody belongs to ‘every religion’ and there is no way to prove which one is right and which one is wrong
J: Telah ‘nyata’, ‘YANG MENCARI IALAH YANG DICARI’, apa pula yang na’ dima’rifahkan lagi? Yang na’ dimarifahkan telah tersedia ada. ‘PUTUS? LENYAP lah MA”RIFAH’.
Benarkah insan cuma mengharungi padahal Nabi Saw diperjalankan. Benar percubaan bukan keputusan, akan tetapi apakah pula yang dikatakan masa, hataa Dia telah bersumpah demi masa
J: Saya tidak mengiakan dan menidakkan Nabi SAW., kerana itu adalah ‘MI’RAJ’ beliau pada zamannya. Itu sumpahan ‘masa’ dimasanya. Saya bukan mi’raj dizaman unta, tetapi saya berkelana dizaman ‘proton’.
Pasti ada beza antara tahu dengan tidak tahu, kalau tidak ada bezanya maka sembahyang orang gila juga sah seperti mana sembahyang orang yang berakal. Bagaimana pula hendak dikatakan wasilah itu dua wujud, pada hal para malaikat mengatakan tiada yang mereka tahu melainkan apa yang diberitau. Dia juga telah menegaskan bahawa Dia mengajar dan Dia jugalaj yang melupakan.
J: Akal itu cahaya ‘DIRI’ yang mengenal haqiqat. Kalau ditanya seluruh manusia ‘Adakah sah sembahyang orang gila dan yang ta’ gila?’ Yang jelas mereka akan menerjah kepada ‘KESANBGKAAN2’ sahaja. Ulama’ mengakhiri fatwa mereka dengan wallahu ‘alam (KEMUNGKINAN2), setelah mereka berpandukan hadis2, yang kemudian mereka buang.
Sembahyang orang berakal diterima mengikut ‘keakalannya’. Adakah begitu?
Sembahyang orang gila juga diterima kerana kegilaannya. Dia tidak disiksa kerana kegilaannya, dengan sendirinya disahkan tanpa da’wa da’wi. (GILA, TA” GILA: TAHU DAN TA” TAHU tetap dalam ilmu ALLAH)
Adakah kita berbicara ini mengambil masa sebelum manusia diciptakan atau selepas manusia diciptakan. Jin diciptakan sebelum manusia, maka benarlah Ujud Allah jelas tanpa makhluk bukan kemungkinan lagi. Adakah kita membicarakan tentang makhluk atau diri kita. Adakah yang akan menerima hisab nanti pokok dan buah atau haiwan dan unggas. Rasanya disini beza antara tahu dengan tidak tahu
J: Kiranya kita mengungkap ‘masa, manusia, jin, perbahasan, dicipta, azab,malaikat ….’ Yang jelas kita ‘BERCERITA2’, berkisar kepada memori2 silam dari kutipan2 rasmiyah senikata haiwaniyah. Kalau kita ingin membahaskan , maka kita mesti terus berinteraksi dengan isyarah2 ini, walaupun nyata tanpa apa2 maksud.
OUOTE:
Then if there is no contradiction; "Which God to choose from"? Many religions say if you don't belong to them, 'you will go to hell'. This means every person eventually goes to hell because nobody belongs to ‘every religion’ and there is no way to prove which one is right and which one is wrong
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: MA'RIFAT' KETUHANAN
Insan yang mencapai makrifah tentunya masuk kealam fanah.Saksi dan menyaksikan alam kun yang di
sempurnakan.
Biarlah apa yg.berfitrah dan bersunah buat dan laksana sebagaimana sunnah ku dan program ku.Kerana itu
pun aku juga.
sempurnakan.
Biarlah apa yg.berfitrah dan bersunah buat dan laksana sebagaimana sunnah ku dan program ku.Kerana itu
pun aku juga.
T R I N I T Y- Jumlah posting : 743
Registration date : 2009-03-10
Page 1 of 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Similar topics
» KARMA (PENG'ITIRAFAN/ TINGKATAN ILMIAH2)
» SEJARAH KETUHANAN
» PARA FILOSOF KETUHANAN @ NABI2
» HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'
» SEJARAH KETUHANAN
» PARA FILOSOF KETUHANAN @ NABI2
» HALAMAN KHAS SOAL-JAWAB TENTANG 'KETUHANAN'
Page 1 of 9
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum
|
|