SUFI TAUHID FILOS
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

AlHikam 1-27 Ibn Atha'allah al Iskandary

2 posters

Go down

AlHikam 1-27 Ibn Atha'allah al Iskandary Empty AlHikam 1-27 Ibn Atha'allah al Iskandary

Post  Merpati Putih Thu Nov 12, 2009 11:59 pm




1. SEBAHAGIAN DARIPADA TANDA BERSANDAR KEPADA AMAL ADALAH BERKURANGAN HARAPANNYA TATKALA BERLAKU PADANYA KESALAHAN.





2. KEINGINAN KAMU UNTUK BERTAJRID PADAHAL ALLAH MASIH MELETAKKAN KAMU DALAM SUASANA ASBAB ADALAH SYAHWAT YANG SAMAR, SEBALIKNYA KEINGINAN KAMU UNTUK BERASBAB PADAHAL ALLAH/TUHAN TELAH MELETAKKAN KAMU DALAM SUASANA TAJRID BERERTI TURUN DARI SEMANGAT DAN TINGKAT YANG TINGGI.



 

3. KEKUATAN SEMANGAT (AZAM, CITA-CITA, IKHTIAR) TIDAK BERUPAYA MEMECAHKAN BENTENG TAKDIR.





4. TENANGKAN HATIMU DARI URUSAN TADBIR KERANA APA YANG DIATUR OLEH SELAIN-MU TENTANG URUSAN DIRIMU, TIDAK PERLU ENGKAU CAMPUR TANGAN.


 

5. KERAJINAN KAMU UNTUK MEMPEROLEHI APA YANG TELAH TERJAMIN UNTUK KAMU DI SAMPING KECUAIAN KAMU TERHADAP KEWAJIPAN YANG DIAMANATKAN MENUNJUKKAN BUTA MATA HATI.





6. JANGANLAH KERANA KELAMBATAN MASA PEMBERIAN TUHAN KEPADA KAMU, PADAHAL KAMU TELAH BERSUNGGUH-SUNGGUH BERDOA, MEMBUAT KAMU BERPUTUS ASA, SEBAB ALLAH/TUHAN MENJAMIN UNTUK MENERIMA SEMUA DOA, MENURUT APA YANG DIPILIH-NYA UNTUK KAMU, TIDAK MENURUT KEHENDAK KAMU, DAN PADA WAKTU YANG DITENTUKAN-NYA, TIDAK PADA WAKTU YANG KAMU TENTUKAN.



 

7. JANGAN SAMPAI MERAGUKAN KAMU TERHADAP JANJI ALLAH/TUHAN KERANA TIDAK TERLAKSANA APA YANG TELAH DIJANJIKAN, MESKIPUN TELAH TERTENTU (TIBA) MASANYA, SUPAYA KERAGUAN ITU TIDAK MEROSAKKAN MATA HATI KAMU DAN TIDAK MEMADAMKAN CAHAYA SIR (RAHSIA ATAU BATIN) KAMU.





8. APABILA TUHAN MEMBUKAKAN BAGIMU JALAN UNTUK MAKRIFAT, MAKA JANGAN HIRAUKAN TENTANG AMALMU YANG MASIH SEDIKIT KERANA ALLAH S.W.T TIDAK MEMBUKA JALAN TADI MELAINKAN DIA BERKEHENDAK MEMPERKENALKAN DIRI-NYA KEPADA KAMU.




9. BERBAGAI-BAGAI JENIS AMAL ADALAH KERANA BERBAGAI-BAGAI AHWAL (HAL-HAL)





10. AMALAN ZAHIR ADALAH KERANGKA SEDANGKAN ROHNYA ADALAH IKHLAS YANG TERDAPAT DENGAN TERSEMBUNYI DALAM AMALAN ITU.





11. TANAMKAN WUJUD KAMU DALAM BUMI YANG TERSEMBUNYI KERANA YANG TUMBUH DARI SESUATU YANG TIDAK DITANAM ITU TIDAK SEMPURNA HASILNYA.





12. TIADA SESUATU YANG SANGAT BERGUNA BAGI HATI SEBAGAIMANA UZLAH UNTUK MASUK KE MEDAN TAFAKUR.



 

13. BAGAIMANA HATI AKAN DAPAT DISINARI SEDANGKAN GAMBAR-GAMBAR ALAM MAYA MELEKAT PADA CERMINNYA, ATAU BAGAIMANA MUNGKIN BERJALAN KEPADA ALLAH/TUHAN S.W.T SEDANGKAN DIA MASIH DIBELENGGU OLEH SYAHWATNYA, ATAU BAGAIMANA AKAN MASUK KE HADRAT ALLAH/TUHAN S.W.T SEDANGKAN DIA MASIH BELUM SUCI DARI JUNUB KELALAIANNYA, ATAU BAGAIMANA MENGHARAP UNTUK MENGERTI RAHSIA-RAHSIA YANG HALUS SEDANGKAN DIA BELUM TAUBAT DARI DOSANYA (KELALAIAN, KEKELIRUAN DAN KESALAHAN)
.




14. ALAM SEKALIANNYA ADALAH KEGELAPAN DAN YANG MENERANGKANNYA ADALAH KERANA PADANYA KELIHATAN YANG HAQ (TANDA-TANDA ALLAH S.W.T). BARANGSIAPA MELIHAT ALAM TETAPI DIA TIDAK MELIHAT ALLAH S.W.T SAMA ADA DALAMNYA, DI SAMPINGNYA, SEBELUMNYA , ATAU SESUDAHNYA, MAKA DIA BENAR-BENAR MEMERLUKAN WUJUDNYA CAHAYA-CAHAYA ITU DAN TERTUTUP BAGINYA CAHAYA MAKRIFAT OLEH TEBALNYA AWAN BENDA-BENDA ALAM.




15. DI ANTARA BUKTI YANG MENUNJUKKAN ADANYA KEPERKASAAN ALLAH/TUHAN S.W.T YANG LUAR BIASA ADALAH YANG DAPAT MENGHIJAB ENGKAU DARIPADA MELIHAT KEPADA-NYA DENGAN HIJAB YANG TIDAK ADA WUJUDNYA DI SISI ALLAH/TUHAN S.W.T
.




16. BAGAIMANA DISANGKA ALLAH/TUHAN S.W.T DAPAT DIHIJAB OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG MENZAHIRKAN SEGALA SESUATU.





17. BAGAIMANA MUNGKIN AKAN DIHIJAB OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG TAMPAK ZAHIR PADA SEGALA SESUATU.





18. BAGAIMANA AKAN MUNGKIN DIHIJAB OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG TERLIHAT DALAM TIAP SESUATU





19. SESUATU BAGAIMANA AKAN DAPAT DITUTUP OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG TAMPAK PADA TIAP SEGALA SESUATU. BAGAIMANA MUNGKIN DIHIJAB OLEH PADAHAL DIA YANG ADA ZAHIR SEBELUM ADA SESUATU.





20. BAGAIMANA MUNGKIN DIHIJAB OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG LEBIH NYATA DARI SEGALA SESUATU.





21. BAGAIMANA MUNGKIN AKAN DIHIJAB OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG ESA, TIDAK ADA DI SAMPING-NYA SESUATU APA PUN.





22. BAGAIMANA AKAN DAPAT DIHIJAB OLEH SESUATU PADAHAL DIA YANG LEBIH DEKAT KEPADA KAMU DARI SEGALA SESUATU





23. BAGAIMANA MUNGKIN AKAN DIHIJAB OLEH SESUATU, ANDAINYA TIDAK ADA ALLAH/TUHAN S.W.T NESCAYA TIDAK ADA SEGALA SESUATU.





24. ALANGKAH AJAIBNYA BAGAIMANA NAMPAK WUJUD DI DALAM ‘ADAM (YANG TIDAK WUJUD), ATAU BAGAIMANA DAPAT BERTAHAN SESUATU YANG ROSAK BINASA ITU DI SAMPING ZAT YANG BERSIFAT KEKAL.





25. TIDAK MENINGGALKAN SEDIKIT PUN DARI KEBODOHAN BAGI SESIAPA YANG BERKEHENDAK MENGADAKAN PADA SESUATU MASA SESUATU YANG LAIN DARIPADA APA YANG DIJADIKAN ALLAH/TUHAN S.W.T PADA MASA ITU.





26. MENUNDA AMAL KEBAIKAN KERANA MENANTIKAN KESEMPATAN YANG LEBIH BAIK ADALAH TANDA KEBODOHAN.





27. JANGAN MEMINTA KEPADA ALLAH/TUHAN S.W.T SUPAYA DIPINDAHKAN DARI SATU HAL KEPADA HAL YANG LAIN, SEBAB JIKA ALLAH/TUHAN S.W.T MENGKEHENDAKI DIPINDAHKAN KAMU TANPA MERUBAH KEADAAN KAMU YANG LAMA.
Merpati Putih
Merpati Putih
Admin

Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08

Back to top Go down

AlHikam 1-27 Ibn Atha'allah al Iskandary Empty Re: AlHikam 1-27 Ibn Atha'allah al Iskandary

Post  salik Fri Nov 27, 2009 11:57 am

Di riwayatkan nabi ibrahim as. Pernah tergerak dalam hatinya seolah beliau sangat belas kasih terhadap makhluk. Maka di angkat oleh Allah ke temapt untuk dapat melihat penduduk bumi dan segala perbuatan mereka, tiba tiba setelah beliau melihat berbagai macam perbuatan hamba Allah, ia berdoa : Ya Allah binasakanlah mereka orang orang yang derhaka itu.

Jawab Allah Aku lebih kasih sayang pada hambaku daripada mu hai ibrahim , turunlah engkau hai ibrahim , sebab mereka mungkin bertaubat dan kembali kepada ku.

Ali bin Abi talib berkata: Bersabda nabi s,a,w Ketika Allah memperlihatkan kepada Ibrahim A.s. malakussamawatiwalardi ( kekuasaan Allah di langit dan bumi) tiba tiba ia melihat orang berbuat maksiat , langsung ia berdoa , maka binasalah orang itu. Kemudian yang kedua, kemudian yang ketiga.

Maka Allah berfirman: Hai ibrahim , Engkau adalah seorang yang sangat mustajab doa , maka jangan anda mengunakan untuk membinasakan hamba ku ,sebab hamba ku itu salah satu dari tiga kemungkinan ,
jika ia bertaubat maka aku ampunkan baginya ,
atau aku keluarkan daripadanya keturunan yang bertasbih mengagungkan aku ,
atau ia kembali menghadap padaku , maka terserah kepada ku untuk ampunkan atau menyiksa.

Bahkan keterangan bahawa sebab di perintah menyembelih anaknya itu kerana doanya terhadap orang yang mengerjakan dosa dan maksiat. Juga ada riwayat ketika Ibrahim memegang pisau untuk menyembelih puteranya (ismail) ia berkata : Ya allah ini puteraku , buah hati ku ,Manusia tercinta pada ku.

Tiba tiba ia mendengar jawapan: Ingatkah ketika engkau minta kepada ku untuk membinasakan hamba ku , apakah engkau tidak mengetahui aku amat kasih pada hambaku sebagaimana kasihmu terhadap anakmu, maka jika engkau minta pada ku untuk membunuh hambaku Aku minta pada mu untuk membunuh anak kandung mu,
Satu lawan satu , Bahkan yang memulai itu yang lebih kejam.

Dipetik dari kitab Al hikam Sheikh ibnu atho illah mukasurat 190.
salik
salik

Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28

Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum