rsa / nafsu adkh sama @ b'beza?
+3
salik
spanjunk
penagih tau
7 posters
Page 1 of 1
rsa / nafsu adkh sama @ b'beza?
maaf klu x betoi, ako x pandai sgt, tgh dok m'mandai..
tlg ya sahabat2 yg arif.. "
tlg ya sahabat2 yg arif.. "
penagih tau- Jumlah posting : 2
Registration date : 2009-10-18
Re: rsa / nafsu adkh sama @ b'beza?
penagih tau wrote:maaf klu x betoi, ako x pandai sgt, tgh dok m'mandai..
tlg ya sahabat2 yg arif.. "
salamunkaulanminrabbinrahim.....
wakakakaka....
wei....... nafsu...
kuar kau....
jgn kau dok selindung disebalik rasa.....
perkenalkan dirimu....
wakakakakak.....
rasa itu bukan kau yang punye.....
kau hanya ' mencintai ' rasa.....
wakakakaka.......
keluar kau nafsu.....
perkenalkannnnnnnnn......... dirimu....
spanjunk- Jumlah posting : 507
Registration date : 2009-01-18
Re: rsa / nafsu adkh sama @ b'beza?
[quote="spanjunk"]penagih tau wrote:maaf klu x betoi, ako x pandai sgt, tgh dok m'mandai..
tlg ya sahabat2 yg arif.. "
salamunkaulanminrabbinrahim.....
wakakakaka....
wei....... nafsu...
kuar kau....
jgn kau dok selindung disebalik rasa.....
perkenalkan dirimu....
wakakakakak.....
rasa itu bukan kau yang punye.....
kau hanya ' mencintai ' rasa.....
wakakakaka.......
keluar kau nafsu.....
perkenalkannnnnnnnn......... dirimu....[
haha...nampaknya sifu dah masuk ke Alam rasa yang sedang merobek akan nafsu.
Sila perintahkan sang nafsu itu keluar dari alam resa , dan ajak nafsu bersama sama sujud pada ALLAH>
kellas gituk.
salik- Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28
Hai jiwa yang tenang..kembalilah kealam 'TuhanMU'.
Rasa @ Nafsu = Kepekaan kepada 'ALAM DERIA INDERA" = 'Horizon of feelings = The Almighty is seeing'.
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: rsa / nafsu adkh sama @ b'beza?
Aku mempunyai perbendaharaan yang lebih besar daripada arasy
lebih luas dari kursy
lebih baik dari syurga
Dan lebih indah dari kerajaan yang lebih besar,
HATI SEORANG MUKMINnnnnnn...............
Buminya Makrifah,
Langitnya Iman
Mataharinya rindu
Bulannya cinta
Bintangnya buah fikiran
Tanahnya kemahuan
Dindingnya keyakinan
Awannya akal
Hujannya Rahmat
Pohonnya Taat
Buahnya Hikmat
Dan ianya mempunyai empat tiang ,
Ada tiang berupa Tawakkal
Ada tiang berupa sabar
Ada tiang berupa yakin
Dan ada tiang berupa Kemuliaan
Dan ianya mempunyai empat pintu
Pintu Ilmu / Pintu Santun / Pintu redha / pintu sabar.
ATAS SEMUANYA ITU ADA FIKIRAN..........ITULAH...............!!!!!!!
HATI
lebih luas dari kursy
lebih baik dari syurga
Dan lebih indah dari kerajaan yang lebih besar,
HATI SEORANG MUKMINnnnnnn...............
Buminya Makrifah,
Langitnya Iman
Mataharinya rindu
Bulannya cinta
Bintangnya buah fikiran
Tanahnya kemahuan
Dindingnya keyakinan
Awannya akal
Hujannya Rahmat
Pohonnya Taat
Buahnya Hikmat
Dan ianya mempunyai empat tiang ,
Ada tiang berupa Tawakkal
Ada tiang berupa sabar
Ada tiang berupa yakin
Dan ada tiang berupa Kemuliaan
Dan ianya mempunyai empat pintu
Pintu Ilmu / Pintu Santun / Pintu redha / pintu sabar.
ATAS SEMUANYA ITU ADA FIKIRAN..........ITULAH...............!!!!!!!
HATI
salik- Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28
Re: rsa / nafsu adkh sama @ b'beza?
dlm satu forum, ada m'nyata kn syurga /neraka nyata umpama rsa..,
klu rsa dh kuar dr nafsu, rsa tu jd apa? ,nafsu jd apa? dh tu apa yg tggal?
klu rsa dh kuar dr nafsu, rsa tu jd apa? ,nafsu jd apa? dh tu apa yg tggal?
penagih tau- Jumlah posting : 2
Registration date : 2009-10-18
Re: rsa / nafsu adkh sama @ b'beza?
penagih tau wrote:dlm satu forum, ada m'nyata kn syurga /neraka nyata umpama rsa..,
klu rsa dh kuar dr nafsu, rsa tu jd apa? ,nafsu jd apa? dh tu apa yg tggal?
Betol lah tu!!! kalu dh ta'de rse...ta'de lah... citer neraka wa syurga.. nafsu mmg penting untuk manusia.
Merpati Putih- Admin
- Jumlah posting : 2463
Registration date : 2008-08-08
Re: rsa / nafsu adkh sama @ b'beza?
penagih tau wrote:dlm satu forum, ada m'nyata kn syurga /neraka nyata umpama rsa..,
klu rsa dh kuar dr nafsu, rsa tu jd apa? ,nafsu jd apa? dh tu apa yg tggal?
rasa tak jadi apa2 pun....
rasa tetap rasa.....
NAFSU jadi la KETAGIH....
dimana yang ada hanyalah PENAGIH TEGAR...
YG MENAGIH RASA....
SAUDARA TAK SEDAR KE YG NAFSU ITU UMPAMA PENAGIH....
PENAGIH BAGI RASA.....
RASA ITU PULA HANYA ' PERASA ' SAHAJA YG TAHU/PAHAM.....
farquhar- Jumlah posting : 116
Registration date : 2009-04-01
Re: rsa / nafsu adkh sama @ b'beza?
salam sdra....
apa yg sdra faham diantara ibadah dan akidah, jgn kita main sapu aje, klu sya kayakan ibadah hanya disisi manusia, dan akidah disisi allah, adakah sdra setuju dengan saya....pada manusia yg kita buat baik, blm tentu baik disisi allah tau.........
apa yg sdra faham diantara ibadah dan akidah, jgn kita main sapu aje, klu sya kayakan ibadah hanya disisi manusia, dan akidah disisi allah, adakah sdra setuju dengan saya....pada manusia yg kita buat baik, blm tentu baik disisi allah tau.........
Kochi- Jumlah posting : 32
Registration date : 2010-01-01
Re: rsa / nafsu adkh sama @ b'beza?
Kochi wrote:salam sdra....
apa yg sdra faham diantara ibadah dan akidah, jgn kita main sapu aje, klu sya kayakan ibadah hanya disisi manusia, dan akidah disisi allah, adakah sdra setuju dengan saya....pada manusia yg kita buat baik, blm tentu baik disisi allah tau.........
sy setuju dgn pendapat sdr kochi
alif- Jumlah posting : 22
Registration date : 2010-01-05
Re: rsa / nafsu adkh sama @ b'beza?
Bermula Nur itu ialah sesuatu yang bermaksud kepada Nur Islam atau Nur Iman atau Nur Tauhid atau Nur Makrifat. Kita dapati keterangan di atas adalah merujuk kepada puncak Nur yang tertinggi;
yang menjadi maksud kaum sufi untuk mencapai kehampiran dengan Allah.
Dengan itu, Nur yang dimaksudkan di sisi mereka ia Nur Makrifat di mana dengannya dapat menjejaki Hakikat sesuatu atau "Haqaiq". Haqaiq adalah keadaan di mana hamba yang hatinya dipenuhi dengan limpahan faedah-faedah daripada segala Tajalli Asma dan sifat tentera Qalbun.
Yang dimaksudkan dengan faedah daripada segala Tajalli Asma ialah Nur yang menjadikan jiwa atau hati itu yang akan sentiasa tersyuhud(memandang dengan penglihatan mata batin) pada tiap-tiap sesuatu di sekelingnya adalah merupakan kenyataan yang menunjukkan kepada betapa nyata dan terangnya kewujudan dan keesaanNya Allah Yang Meliputi di atas segala sesuatu. Kenyataan ini adalah melalui kemuliaan Nama-NamaNya seperti Al-Halim, Al-Latif, Al-Hayun, Al-Mutakallimun dan berbagai-bagai Nama lagi. Mengikut keterangan guru suluk ianya bermaksud; dikenal dengan nama-nama dan sifat-sifat Allah atas segala apa yang berlaku pada diri dan yang lain.
Umpamanya seorang yang melihat akan baiknya budi pekerti seorang manusia dengan sifat lemah-lembutnya, tidak pemarah dan pemaaf, maka ditanggapi oleh mata hatinya bahawa inilah kenyataannya Sifat Al-Halim atau Al-Latif Allah Taala yang dizhohirkan pada seseorang itu.
Demikian juga contohnya seorang yang menyaksikan satu bala bencana yang menimpa seperti gempa bumi atau ribut taufan, maka pandangan mata hatinya akan terus sahaja tersyuhud kepada sifat Allah Yang Maha Berkuasa dan Maha Menghendaki. Bukan dilihat atau dianggapi sebagai satu fenomena alam atau semata-mata kerana sebab-sebab manusia derhaka sebagaimana sangkaan si jahil yang sesat aqidahnya.
yang menjadi maksud kaum sufi untuk mencapai kehampiran dengan Allah.
Dengan itu, Nur yang dimaksudkan di sisi mereka ia Nur Makrifat di mana dengannya dapat menjejaki Hakikat sesuatu atau "Haqaiq". Haqaiq adalah keadaan di mana hamba yang hatinya dipenuhi dengan limpahan faedah-faedah daripada segala Tajalli Asma dan sifat tentera Qalbun.
Yang dimaksudkan dengan faedah daripada segala Tajalli Asma ialah Nur yang menjadikan jiwa atau hati itu yang akan sentiasa tersyuhud(memandang dengan penglihatan mata batin) pada tiap-tiap sesuatu di sekelingnya adalah merupakan kenyataan yang menunjukkan kepada betapa nyata dan terangnya kewujudan dan keesaanNya Allah Yang Meliputi di atas segala sesuatu. Kenyataan ini adalah melalui kemuliaan Nama-NamaNya seperti Al-Halim, Al-Latif, Al-Hayun, Al-Mutakallimun dan berbagai-bagai Nama lagi. Mengikut keterangan guru suluk ianya bermaksud; dikenal dengan nama-nama dan sifat-sifat Allah atas segala apa yang berlaku pada diri dan yang lain.
Umpamanya seorang yang melihat akan baiknya budi pekerti seorang manusia dengan sifat lemah-lembutnya, tidak pemarah dan pemaaf, maka ditanggapi oleh mata hatinya bahawa inilah kenyataannya Sifat Al-Halim atau Al-Latif Allah Taala yang dizhohirkan pada seseorang itu.
Demikian juga contohnya seorang yang menyaksikan satu bala bencana yang menimpa seperti gempa bumi atau ribut taufan, maka pandangan mata hatinya akan terus sahaja tersyuhud kepada sifat Allah Yang Maha Berkuasa dan Maha Menghendaki. Bukan dilihat atau dianggapi sebagai satu fenomena alam atau semata-mata kerana sebab-sebab manusia derhaka sebagaimana sangkaan si jahil yang sesat aqidahnya.
salik- Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28
Re: rsa / nafsu adkh sama @ b'beza?
* jika tidak berebut-rebut kita akan ketinggalan,
* jika terlalu baik sangat orang akan pijak kepala kita,
* tidak boleh terlalu jujur jika ingin cepat naik dan cepat kaya
* tidak boleh terlalu warak dalam zaman yang serba moden ini
dan berbagai-bagai lagi fahaman dan prinsip hidup yang didalangi oleh Zulamah Al-Jahil; tentera Nafsu Ammarah yang rosak lagi merosakkan itu.
Maka sentiasalah tentera dari Nafsu Ammarah ini menyerang dan cuba merobohkan tugu-tugu keyakinan serta keimanan hati seorang hamba dengan menyuntik pelbagai isme-isme dan prinsip hidup yang batil yang menerbitkan peribadi-peribadi yang rendah. Demikianlah jua dengan tentera Qalbun dari Nur Makrifat ini, akan sentiasa mempertahankan hati itu dan kadang-kadang menyerang kembali dengan panahan dan pancaran cahaya kebenaran yang menerbitkan peribadi yang berjiwa halus, tinggi dan mulia. Pendek kata, sentiasalah berlaku" dan berperang antara keduannya itu; sekali menang, sekali alah " yang saling mengambil tempat dalam hati seorang hamba. Sesekali menang tentera Qalbun yakni Nur; dan pada waktu yang lain pula, menang tentera Zulumah yakni Ammarah. Peperangan dan perjuangan antara kedua-dua pihak ini tidak pernah reda dalam kehidupan seorang hamba sehinggalah dia mendapat pertolongan dari Allah Taala.
* jika terlalu baik sangat orang akan pijak kepala kita,
* tidak boleh terlalu jujur jika ingin cepat naik dan cepat kaya
* tidak boleh terlalu warak dalam zaman yang serba moden ini
dan berbagai-bagai lagi fahaman dan prinsip hidup yang didalangi oleh Zulamah Al-Jahil; tentera Nafsu Ammarah yang rosak lagi merosakkan itu.
Maka sentiasalah tentera dari Nafsu Ammarah ini menyerang dan cuba merobohkan tugu-tugu keyakinan serta keimanan hati seorang hamba dengan menyuntik pelbagai isme-isme dan prinsip hidup yang batil yang menerbitkan peribadi-peribadi yang rendah. Demikianlah jua dengan tentera Qalbun dari Nur Makrifat ini, akan sentiasa mempertahankan hati itu dan kadang-kadang menyerang kembali dengan panahan dan pancaran cahaya kebenaran yang menerbitkan peribadi yang berjiwa halus, tinggi dan mulia. Pendek kata, sentiasalah berlaku" dan berperang antara keduannya itu; sekali menang, sekali alah " yang saling mengambil tempat dalam hati seorang hamba. Sesekali menang tentera Qalbun yakni Nur; dan pada waktu yang lain pula, menang tentera Zulumah yakni Ammarah. Peperangan dan perjuangan antara kedua-dua pihak ini tidak pernah reda dalam kehidupan seorang hamba sehinggalah dia mendapat pertolongan dari Allah Taala.
salik- Jumlah posting : 1366
Registration date : 2009-03-28
Page 1 of 1
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum
|
|